reklama

Čo očakávať, vybaviť v prvých mesiacoch v UK (NIN, Bank account)

Po dlhšej odmlke na tému môjho príchodu a začiatkov v novej krajine, Vám dnes s radosťou prinášam v poradí štvrté pokračovanie, kde Vám priblížim, ako si vybaviť základné dokumenty nevyhnutné pre existenciu v UK.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

V tomto pokračovaní by som Vám chcel priblížiť s čím musíte počítať po príchode do Anglicka resp. v mojom prípade Londýna. Hneď po tom ako sme sa s priateľkou „zabývali“ v našej vlastnej izbe, musel som začať riešiť dva veľmi podstatné veci, ktoré sú pre prácu nevyhnutné. A to sú NIN a Bankový účet.

Čo je NIN?

Pokiaľ plánujete dlhodobý pobyt vo Veľkej Británie, bude pre vás NIN nevyhnutnosťou. Všetci občania, ktorí pracujú, alebo si hľadajú prácu vo Veľkej Británii sú povinní vybaviť si NIN. Niektorí zamestnávatelia vás bez NIN nebudú chcieť zamestnať, väčšinou je to ale výhovorka, ako vás odmietnuť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

NIN musia mať taktiež študenti, ktorí požiadali o študentskú pôžičku vo Veľkej Británii.

K čomu NIN slúži?

NIN slúži na účely správnej evidencie všetkých príspevkov do fondu štátneho poistenia. Pod vaším NIN ste uvedený v Department of Work and Pensions (DWP) a na základe tejto identifikácie za vás zamestnávateľ platí štátu odvody za mzdy. Bez vlastníctva NIN taktiež nemôžete žiadať o žiadne sociálne dávky (napr. príspevky na deti, podporu v nezamestnanosti, a pod.) Akonáhle ho získate, povedzte to svojmu zamestnávateľovi.

Ako získať NIN?

O NIN musíte požiadať na miestnom pracovnom úrade Jobcentre Plus. Aby ste mohli získať NIN, je potrebné absolvovať pohovor s úradníkom Jobcentre Plus. Na pohovor k NIN (tzv. Evidence of Identity Interview) sa musíte dopredu objednať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Behom telefonátu sa vás operátorka opýta na niekoľko osobných údajov, a potom vám oznámi dátum, čas a miesto konania vášho pohovoru a taktiež to, aké dokumenty si so sebou máte na pohovor priniesť. 

Ako prebieha pohovor pre NIN?

Pohovor na úrade práce netrvá dlho a vedie ho spravidla jeden úradník Jobcentre Plus. Bude vám klásť základné otázky o tom, kto ste, prečo potrebujete NIN, o vašom pôvode a iných okolnostiach. Počas pohovoru úradník vyplní formulár žiadosti o NIN, ktorý vám potom dá podpísať. V mojom prípade to bola celkom jednoduchá asi 20 minútová záležitosť, nakoľko som už pracoval, nadiktoval som údaje zamestnávateľa, svoje údaje, odpovedal na pár jednoduchých otázok a odišiel. Tohto pohovoru sa vo väčšine prípadov netreba báť a tak či tak ho musíte absolvovať. Samozrejme je výhodou, keď jazyk ovládate na dorozumievacej sa úrovni – jednak je to pre Vás menej stresujúce a aj rýchlejšie. No úradníci sú tam zvyknutý už asi na všelijaké „prípady“ a dokážu byť trpezliví. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za ako dlho obdržím NIN?

Zhruba do 3 týždňov po úspešnom absolvovaní pohovoru bude vaše číslo národného poistenia zaregistrované na úrade a vy ho obdržíte poštou. Papier s NIN vám bude doručený zhruba do jedného mesiaca.

Akonáhle NIN raz získáte, môžete ho používať po celý život.

 

Bank Account – Bankový účet

Čo je bankový účet a načo sa využíva predstavovať netreba. Skôr by som Vám chcel priblížiť na čo treba byť pripravený pri jeho žiadaní. Skúsim Vám to čo najlepšie vysvetliť na mojom vlastnom príklade.

Teda, pracoval som 2 mesiace, ako kitching porter v reštaurćii cez agentúru. Čo to znamená? Bol som zaregistrovaný v agentúre „Blue Arrow“, ktorá bola mojim zamestnávateľom. Reštaurácia vyplácala peniaze tejto agentúre a agentúra následne vyplácala peniaze mne. Ale ako, keď som nemal Bank Account?! A to je práve to čo som musel riešiť celé 2 mesiace, až sa mi konečne podarilo otvoriť si Bankový účet.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Agentúra mi prvé 2 mesiace vyplatila mzdu v šekoch. Tieto šeky mi ale bolo na ..... nakoľko som si mohol tieto šeky vybrať len v banke, kde mám otvorený účet. A teraz prechádzame priamo k problému veci. Bankový účet Vám v Anglicku otvoria teraz, len na základe tzv. Proof of Address.

Čo je Proof of Adress?

V podstate ide o zdrap papiera, kde sú potvrdené Vaše údaje o bývaní vo Veľkej Británii (vo všeobecnosti). No pre banky sú to len tieto vyberané dokumenty:

  • účet za elektrinu pre domácnosť (napríklad za plyn, elektriku, vodu alebo pevnú telefónnu linku, ale nie mobilný telefónny účet). Ten nesmie byť dlhšie ako tri mesiace starý, a musí preukazovať meno a adresu.

  • vodičský preukaz vydaní v UK. Dočasné licencie nie sú prijateľné ako dôkaz o adrese

  • bankový výpis alebo výpis z kreditnej karty. To nesmie byť dlhšia ako tri mesiace starý, a ukázať svoje meno a aktuálnu adresu

  • miestny úrad daňový výmer (napr obecné dane), platné pre bežný rok

  • list od advokáta potvrdzujúci nedávny nákup domu alebo potvrdenie katastra (v tomto prípade, bude potrebné aj doklad o predchádzajúcej adrese)

  • HM Revenue & Customs (Inland Revenue) daňový doklad, napr. vyrubenie dane, výpis z účtu, oznámenie o kódovaní. Musí obsahovať vaše celé meno a aktuálnu adresu.

Ako sa k týmto dokladom dostať?

V podstate nijako. Treba si uvedomiť, že je to totálna hlúposť. Vy ste tu nový človek, tzn. ak niekde bývate tak to je poväčšinou v share house (zdieľaný dom), kde platíte síce za podnájom izby, ale všetky spomínané doklady vyššie sú uvádzané na inú osobu a nie na Vás. Na Vás ani žiadne tieto doklady vystavené nemôžu byť, lebo nemáte banku a kreditnú históriu to znamená, že sa jedno s druhým navzájom vylučuje.

Môžete si vybaviť UK driving licence čo Vám potrvá možno tak 1-2 mesiace závisí, ako ste šikovný a ako veľmi budú chcieť úrady spolupracovať. K ostatným vyššie spomínaným dokladom sa taktiež nemáte ako dostať, lebo je to proste nemožné.

Ako si teda otvoriť bankový účet vo Veľkej Británii?

Je to strašne rôznorodé. Veľa mojich známych, ktorí žili alebo žijú mimo Londýna mi povedali, že nemali problém si otvoriť bankový účet. Druhá strana mojich známych, ktorá žije ako ja v Londýne, zažila tie isté problémy s otvorením účtu ako ja. Za 2 mesiace som bol v asi dokopy 20 rôznych pobočkách bánk. Vždy bez úspechu. „Potrebujeme Proof of Address, a to sú vyššie spomínané dokumenty“. Márne môžete vysvetľovať, že vy sa k nim nemáte ako dostať, to ich poväčšinou nezaujíma. Banky sa takto po „zlých skúsenostiach“ chránia pred podvodníkmi.

Po 2 mesačnom bojovaní, som nakonec prišiel na tú správnu cestu – ktorú Vám, ktorý čítate tento blog a už ste v UK alebo plánujete sem prísť uľahčí život a čas.

Čo teda treba urobiť?

Zoberte kamaráta, ktorý je tu aspoň rok alebo ideálne dlhšie obdobie a spoločne chodte do nejakej veľkej pobočky banky, ktorú tento Váš známy využíva. Po príchode musí tento Váš známy povedať vetu vo význame : „Ja som dlhoročný klient Vašej banky a nakoľko som spokojný priniesol som Vám nového klienta“. Neviem prečo, ale po tejto zázračnej vete nás taktiež usadili, dali vypísať tlačivo a do 2 týždňov som mal kartu, informácie a PIN kód doma. Ak neuspejete v jednej banke, chodte do nejakej ďalšej inej veľkej pobočky. V podstate je dosť možné, že nejakú úlohu zohráva aj momentálna mentálna nálada pracovníka, ktorého oslovíte.

Plán B.

Ak by Vám ani toto nepomohlo (v čo osobne neverím), tak mám pre Vás pripravený aj plán B. Mne sa totiž po 2 mesiacoch neúspechu, podarilo v jeden týždeň otvoriť 2 bankové účty. Druhý bankový účet som si otvoril v banke BARCLAYS (ktorú momentálne aj používam). Prebiehalo to celkom jednoducho, čo som nechápal, nakoľko to bola asi jediná banka v ktorej som sa pred tým na otvorenie účtu nebol pýtať. Prvý kontakt bol objednanie na „pohovor“ na určitý dátum. V tento dátum som prišiel na pohovor vysvetlil, že nikde mi nechcú otvoriť účet, predložil nejaké smiešne potvrdenie od zamestnávateľa, ktoré mi nikde nechceli akceptovať a pracovníčka mi povedala, že môžeme skúsiť takzvaný „Credit check“, ktorý rozhodne o tom či mi otvoria účet alebo nie.

Začala sa ma pýtať základné veci okolo mojich výnosov a výdavkov.

Aký je Váš mesačný plat?

Koľko platite za ubytovanie?

Koľko platíte mesačne za stravu?

Koľko platíte mesačne za cestovanie?

Atď....samozrejme musíte si vymýšľať. Prečo? Jednoducho preto, lebo oni si to nemajú ako overiť. Samozrejme, vedia že ste nový a že hneď nezarábate milióny na pozícii kitching porter, preto treba uviesť normálnu cenu zárobku. Ostatné odpovede ubytovania, stravy, cestovania musíte udať čo najmenšie sumy. Napr. ja som povedal, že míňam na stravu mesačne 50 libier a nechcela tomu veriť, ale povedal som jej, že nakoľko robím v reštaurácii stravujem sa tam, a jedlo si beriem domov. Na to nič nemohla povedať J.

Po tom ako zadajú tieto informácie do systému, systém rozhodne či ste pre nich „zaujímavý“ klient alebo nie. Ja som bol, lebo dokážem ušetriť veľa peňazí J.

Toľko z tejto časti, verím, že pre Vás bola zaujímava a v niečom Vám aj pomohla prípadne pomôže.

Marek Elias

Marek Elias

Bloger 
  • Počet článkov:  6
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som človek, ako aj vy. Ak sa cítite nespokojný vo Vašej krajine a váhate či sa Vám oplatí presťahovať do zahraničia alebo nie, v tomto blogu Vám priblížim aj moju "cestu" za takýmto rozhodnutím. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu